Dit is alweer het laatste bericht van het bouwteam vanuit Malawi.  Terwijl de teamleden onderweg zijn naar Nederland, kunt u lezen over hun belevenissen van de laatste 3 dagen. Tot slot een terugblik op een bijzonder verblijf in Malawi en de vraag van het bouwteam om te bidden voor een veilige thuiskomst. Morgenochtend 1 oktober hoopt het bouwteam te landen op Schiphol.

Vrijdag 27 september
Na een korte maar goede nachtrust hebben we onze laatste lunch in het Guesthouse gehad. Toen de koffers gepakt waren stonden onze Nederlandse vrienden al klaar om ons uit te zwaaien. Om 8:30 uur ‘Malawiaanse tijd’ stond de bus klaar voor vertrek. Vóór de lange trip eerst nog een laatste bezoek aan ons bouwwerk en een hartelijk afscheid van onze tijdelijke collega’s en vrienden. Het eerste uur in de bus was het stiller dan gebruikelijk omdat het afscheid ons moeilijk viel. We hebben nagenoeg de hele trip van ca. 4,5 uur naar Nkhotakota in één keer doorgereden omdat we allemaal veel zin hadden in het zwemmen in het Lake Malawi. Het duurde dan ook niet lang of we lagen allemaal gestrekt in het meer van ons eerste koude biertje in Malawi te genieten. Verder hebben we de middag doorgebracht met lezen, zonnen, wandelen over het strand, genieten van een goede maaltijd en het kopen van souvenirs in de ‘Pottery’. Deze mooie dag hebben we afgesloten met een Bijbelstudie bij kaarslicht op het strand onder een heldere sterrenhemel.

Zaterdag 28 september
Na een heerlijk lange nacht (sommigen zijn om 05:00 uur wel even uit bed gegaan om de zonsopkomst te bewonderen) schuiven we rond een uur of half 10 á 10 uur aan het ontbijt. We ontbijten lekker op het gemak, met een prachtig uitzicht over het strand en het Lake Malawi. Na het ontbijt gaan we nog lekker het meer in, lezen nog wat, wandelen nog wat en genieten volop. Dan is het weer tijd om de tassen in te pakken en om 2 uur vertrekken we naar Lilongwe. Na een busrit van ongeveer 3 á 3,5 uur komen we aan bij de “Madidi lodge”, ons hotel in Lilongwe. We krijgen allemaal een kamer toegewezen en een aantal van ons liggen met 3 personen op de kamer. We gaan allemaal even lekker douchen en drinken dan nog lekker even een pilsje bij het zwembad. Om 7 uur dineren we in de patio van het hotel. Na het eten sluiten we de dag weer af met een Bijbelstudie. We zijn allemaal toch redelijk moe en enkelen van ons gaan lekker op tijd naar bed. De rest volgt wat later ook.

Zondag 29 september
Na het ontbijt vertrekken we met de bus van Mozes naar de African Bible Church, een internationale gemeente in Lilongwe. Thema van de preek was de werking van de geest volgens 1 Korinthe 12. Na afloop van de dienst hebben we koffie gedronken en verschillende gesprekken gevoerd met de bezoekers. De rest van de zondag hebben we gelezen, gerust en spelletjes gedaan. Na het avondeten de Bijbelstudie over Maleachi afgesloten.

Naar huis
Het project ‘Building a hostel for the school of the Blind’ is afgesloten. We kunnen terugkijken op een geslaagd project. We hebben hard gewerkt, samen met de Malawiaanse werklui. De materialen kwamen steeds op tijd, wat ook al bijzonder is in Afrika. We zijn God dankbaar dat er tijdens de bouw geen ongelukken zijn gebeurd. Naast werken aan het hostel zijn er ook veel contacten geweest met de Malawiaanse bevolking. We hebben gezien hoe de mensen wonen en leven in soms heel armoedige omstandigheden. Tijdens de kerkdiensten en de Bijbelstudie samen met de Malawianen over Elisa en de olie in de kruik ervaar je iets van het geloofsleven van de Malawianen.

De sfeer in het team was perfect, ondanks verschil in achtergrond, leeftijd en opleiding was er een hechte band. Tijdens de evaluatie bleek dat alle teamleden geleerd hebben van dit project, vraag het gerust bij terugkomst in Nederland, we hebben genoeg te vertellen.

Morgenochtend vertrekken we hier vanuit Lilongwe. We hebben een reis van 24 uur voor de boeg. Wilt u voor ons bidden? Voor ‘Travel Mercy’ zodat we ons tijdens de reis tussen de vleugels van het vliegtuig veilig gedragen weten onder Gods vleugels.